Радіо

Українська незалежність застала радіо на території України практично в зародковому стані: три програми Українського радіо ― Перша, «Промінь» та «Третя» (нині «Культура») ― і годинні врізки обласних радіо в програми вище названих. Проте розуміння, що радіо ― це глобальний і практично неконтрольований інструмент впливу, породило бурхливий розвиток ФМ-станцій, серед них також інформаційних.

Державне радіо, котре наразі проходить процес перетворення на суспільного мовника, є найбільш поширеним з огляду на охоплення територій, воно є також у дротовому мовленні. Попри складні періоди в історії України в плані свободи слова, Українське радіо намагалося зберігати нейтралітет та збалансованість і не дозволяло собі на 100% бути лояльним у контенті до влади так, як це відбувалося на державному телебаченні. Зараз, під час процесу перетворення на суспільного мовника, колектив намагається зберегти позитивні напрацювання десятиліть. УР веде мовлення також англійською, німецькою, румунською та російською мовами в рамках іномовлення.

До інформаційних радіо належать також українські редакції Польського радіо та Радіо Свобода. Вони переросли формат суто радіо і стали конвергентними ― мають також відео і розшифровки текстів. Транслюються залежно від договорів на хвилях Українського радіо або радіо «Ера». Так само працюють українські редакції «Німецької хвилі», «Голосу Америки» та ВВС, які відмовилися від транслювання радіоформату, але мають сайти із залитими відео та радіопідкастами.

ФМ-станції в Україні це найбільш розгалужена система радіостанцій, кожна з яких має 5-хвилинні випуски новин. Окрема група станцій має новини від одного виробника новин ― «Українська служба новин “Бізнес радіо груп”». У часи політичних криз ця організація, як і служби новин інших радіостанцій, нерідко «грішила» на розміщення замовних новин, т. зв. джинси. Вона особливо небезпечна, оскільки потрапляє до свідомості слухача в авто чи громадському транспорті без фактичної згоди на це адресата інформації. У розпал Революції гідності 2013―2014 років нерідко 4 новини з 5 могли бути замовними, і всі стосувалися позитиву про владу Януковича.

До слова, ФМ-станції в Україні ― це переважно бренди, іноді скопійовані з аналогів у Росії або ж засновані тут як філії  («Мелодия», «Шансон», «Ретро», «Русское радио»). Причому зареєстровані нерідко до 13 різних товариств із обмеженою відповідальністю, більшість із яких ― підставні, а лише 1―2 основні власники.

Досить популярним як власне інформаційне радіо було радіо «Ера», що належить родині олігархів Деркачів із Сумської області. Воно тривалий час було досить збалансованим, а після Революції гідності серйозно зазнало змін у напрямку жорсткої редакційної політики (Деркачі вважаються проросійськими політиками, прихильними до екс-президента Януковича).

Радіо «Вести» є частиною медіахолдингу «Вести Україна», є інформаційним і досить популярним з огляду на якість роботи та розмаїття тем, проте його нерідко звинувачують у проросійській позиції, так само як і радіо «Голос  Столиці». Радіо «Вести» є лише у найбільших містах України, «Голос Столиці» ― у  Києві.

Громадське радіо є проектом групи журналістів, котрі почали процес створення суспільного мовника знизу. Спершу були лише в інтернеті, зараз завдяки домовленостям з Українським радіо мають кілька годин трансляції на його хвилях, мають у будівлі УР власну редакцію. Громадське радіо має кілька окремих проектів для Донбасу, Криму, які ведуть трансляцію російською мовою.

Низка радіостанцій веде мовлення виключно в інтернеті. 

  • Project by
    Institute of Mass Information
  •  
    Reporters without borders
  • Funded by
    BMZ