
Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 3

Problems of Post-Communism, vol. 58, no. 6, November/December 2011, pp. 3–20.
© 2011 M.E. Sharpe, Inc. All rights reserved. 
ISSN 1075–8216 / 2011 $9.50 + 0.00.
DOI 10.2753/PPC1075-8216580601

Natalya RyabiNska is an assistant professor at the University of Euro­
regional Economy in Jozefow, Poland.

Concentrated ownership of 
media by industrial oligarchs 
dependent on political favor is a 
significant obstacle to securing 
freedom of the press in Ukraine.

The Media Market and  
Media Ownership in  
Post-Communist Ukraine
Impact on Media Independence  
and Pluralism
Natalya Ryabinska

Media markets and media ownership in Central and 
East European countries are useful indicators of 

the levels of media freedom and pluralism in the region. 
strong, developed media markets are essential for the po­
litical independence of the media. the type of ownership 
and the strength of the connections between media owners 
and political actors determine how closely the interests of 
the people who own private media are intertwined with the 
concerns of political parties and leaders.1 the scope and 
direction of state regulation of media markets are decisive 
for the state’s ability to affect media democratization. an 
analysis of these factors will help in determining whether 
governments hinder the democratic performance of media 
institutions or have tried to facilitate the democratization 
of the media by implementing policies that ensure the 
transparency of media ownership, limit ownership con­
centration, or secure public access to information.2

Media markets have been the subject of several large, 
wide­ranging studies focused on Hungary, Poland, the 
Czech Republic, slovakia, the baltic states, the countries 
of the former yugoslavia, Romania, and bulgaria, among 
others. However, such inquiries have never considered the 
situation of the media market in Ukraine. the transforma­
tion of the Ukrainian media has, in general, attracted very 
little attention on the part of scholars. this article attempts 
to fill the gap by focusing on the issue of media markets 
and media ownership in post­communist Ukraine. 



4 Problems of Post-Communism     November/December 2011

Media Markets in Central and  
Eastern Europe
the changes that took place in the post­communist coun­
tries of Central and Eastern Europe were expected to lead 
to the creation of independent, pluralistic, and democratic 
media. this process was to begin with the end of the state 
monopoly over the media and the establishment of pri­
vate ownership. Privatization was seen as a prerequisite 
for the independence of the media from state control, 
because the creation of privately owned media outlets, 
plural and diverse, would guarantee the fair, representa­
tive reflection of the whole range of views and interests 
in Ukrainian society.

However, the formation of a developed and pluralist 
commercial media sector—free of control or pressure 
from political or economic interests—has turned out to 
be a difficult task. although students of post­communist 
media transformations acknowledge that some post­com­
munist countries, especially those currently categorized 
as “consolidated democracies” (especially the Czech Re­
public, Poland, and Hungary) managed to establish strong, 
financially successful, independent commercial outlets 
and to shape a developed and diverse media market,3 there 
is a lingering dissatisfaction with media performance in 
the region. Commercial media, even if financially inde­
pendent, are not fully free of political influence coming 
from both outside and inside. Post­communist politi­
cians habitually see the media as “theirs,” while many 
journalists still share the communist­era conviction that 
the population needs to be led, schooled, and mobilized 
and that journalists should be players in political arena.4 
Political leaders perceive media criticism as a threat and 
therefore use various formal and, especially, informal 
instruments to exert pressure on the media.5 

the other obstacle to the democratic performance of 
privately owned media arises from economic pressure—
the dictates of the market. Commercial media have to 
survive the growing competition in pluralistic media mar­
kets; at the same time, they seek to maximize their profits, 
like any other business. the desire of media owners to 
obtain profits at the lowest possible expense results in the 
commercialization of the media and the tabloidization of 
media content.6 Quality press is replaced by tabloid­like 
dailies, and tV and radio broadcasters fight for audience 
attention with the help of cheap entertainment shows 
and soap operas. as a result, the richness and diversity 
of media content shrinks: tV formats are standardized 
and unified (e.g., “Dancing/singing/skating with the 
stars”), while tV channels offer viewers the same menu 
of popular soap operas and films. last, but not least, 

the growing concentration of media ownership poses a 
significant threat to the pluralism and independence of 
commercial media.7

However sharply media analysts in the “settled” new 
democracies of East­Central Europe criticize the privately 
owned, market­driven media in their countries, these 
outlets commonly demonstrate a high level of editorial 
independence and resistance to political pressure. For 
example, Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita in Poland, 
Pravo and Mlada Fronta Dnes in the Czech Republic, and 
Népszabadság in Hungary all show that media in these 
countries may themselves decide about their content. 
these countries have completed the transformation of 
their media institutions to a democratic model and are 
currently consolidating media freedom as well as shaping 
the behavioral and attitudinal foundations of media free­
dom.8 the hallmark of this stage is the fact that behavioral 
patterns corresponding to a baseline of media freedom 
are more and more commonly perceived in these coun­
tries as something normal and regular, whereas actions 
that challenge the freedom of the media are increasingly 
marginalized.9

this is not the case in Romania, bulgaria, albania, 
Macedonia, serbia, Montenegro, and other post­com­
munist countries whose media are still categorized by 
Freedom House as “partly free.” For example, studies of 
Romanian media show that the values, mentalities, and 
behavior of media owners, editors, and directors in that 
country are far removed from media independence and 
democratic conduct.10 as Romanian media mogul Dan 
Voiculescu commented, “the theory of independent me­
dia is a chimera.”11 Newspapers, radio, and television in 
Romania, bulgaria, serbia, or albania are, by and large, 
not autonomous from governments or vested interests, 
but highly dependent on them, and they function not as 
democratic institutions, but as tools for trading influ­
ence and manipulating public opinion in the interests of 
power­holders.12 in general, media markets and media 
ownership in these countries meet several of the follow­
ing criteria:13 

•	 They	are	underdeveloped,	and	therefore	cannot	easily	
sever their economic ties with institutions of power.

•	 They	are	mostly	small	and	fragmented,	and	therefore	
have very limited possibilities to be credible and 
profitable.

•	 They	are	subject	to	recurrent	attempts	by	the	state	to	
control and regulate them.

•	 Their	owners	are	closely	linked	to	people	who	wield	
economic and political power.

•	 They	host	a	great	number	of	media	outlets,	particularly	
broadcast media.



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 5

•	 They	are	characterized	by	a	lack	of	transparency	of	media	
ownership.

•	 They	may	contain	monopolies	or	a	high	concentration	in	
press distribution services.

in addition, in some countries (bosnia and Herze­
govina, Montenegro, Macedonia) the existence of parallel 
media markets divided along linguistic lines makes the 
economic survival of commercial media outlets even more 
complicated. Finally, as in the “settled” new democracies, 
their media have a negative tendency toward tabloidiza­
tion, and are undergoing a process of concentration of 
ownership.

Ukraine began to democratize its media sector in the 
early 1990s. Censorship was abolished in 1991, and in 
1992 the Ukrainian parliament adopted legislation that 
legalized private ownership of media. While media in 
Ukraine resemble the media in the “advanced” new de­
mocracies in some respects (e.g., ownership concentra­
tion, commercialization, tabloidization), they have much 
more in common with the media in Romania, bulgaria, 
and the Western balkan countries. the underdeveloped 
media markets in these countries are breeding grounds 
for the use of media in the interest of governments and 
political­economic elites rather than of the general 
population. 

at the same time, the Ukrainian media system has 
some peculiarities, such as the unfinished privatization of 
the media, the continuing existence of state­owned me­
dia outlets, and the predominance of so­called oligarchs 
or industrial­financial magnates in the media industry. 
Ukrainian private media have to operate amid legal un­
certainty and disregard for the rule of law, under which 
even such high­profile crimes against journalists as the 
murder of Ukrainska Pravda editor Georgiy Gongadze on 
september 16, 2000, remain unsolved.14 they also have to 
compete with media from neighboring Russia, which eas­
ily penetrate the Ukrainian market with diverse, quality, 
and—most important—cheap products. this article pres­
ents the main features of the Ukrainian media market and 
media ownership in comparison with the situation in other 
post­communist countries, pointing to their commonali­
ties and differences as well as analyzing the impact of the 
characteristic features of media ownership in Ukraine on 
the independence and pluralism of the media.

The Ukrainian Media Market 
Size and Wealth. With a population of 46 million, Ukraine 
could have a large, dynamic media market. according to 
ZenithOptimedia, Ukrainian television has the second­

largest (after Russia) audience in the region—18.6 million 
viewers.15 before the global economic crisis began in the 
fall of 2008, Ukraine had the fastest­growing advertising 
market in Europe, which was expanding at an average of 
30 percent per year and was becoming more and more 
attractive for investors, both domestic and foreign.16

However, compared to other European countries, 
the Ukrainian media market is largely underdeveloped. 
the country’s weak economy does not produce enough 
market resources to ensure the development of a private, 
advertisement­financed media sector. the advertising 
budget in Ukraine is low in comparison with the ad bud­
gets of countries with populations of comparable size. 
For example, in 2008 the total tV advertising budget 
in Ukraine amounted to about $500 million, which was 
twice as small as the total advertising budget in neighbor­
ing Poland, and forty times smaller than in Germany.17 
Per capita advertising spending in Ukraine is among the 
lowest in the region—$15.90 in 2006, whereas in Poland, 
the Czech Republic, and Hungary it was $100, $173, and 
$296, respectively, as well as $44.20 in Russia and $57 
in bulgaria.18

since Ukraine is a tV­viewing nation, the largest 
share of advertising money (more than 45 percent) goes 
to broadcast media.19 Newspapers, meanwhile, comprise 
only around 7 percent of the advertising market, which 
is very small compared to the more common 30–40 
percent in neighboring countries, and cannot ensure the 
newspapers’ financial independence.20 this is one of the 
reasons for the underdeveloped print media market in 
Ukraine, where newspaper circulation (74 readers per 
1,000 inhabitants) is comparatively low among the post­
communist countries.21 as for the tV advertising market, 
only nationwide channels have a good chance of attracting 
scarce advertising money, since the advertising budget is 
very unevenly divided between national and regional tV 
channels. For example, in 2010 the advertising budget 
of national tV channels totaled $342 million, whereas 
regional stations got only $14.7 million in advertising 
money.22

advertising income is difficult to get because the ad­
vertising “pie” has to be divided among too many players. 
there are fifteen nationwide, nonsatellite broadcast tV 
channels, one of which (Ut­1) is state­owned.23 this is 
2.5 times that in Poland, which has only six national tV 
broadcasters (two of which are public service broadcast­
ers).24 as a result, commercial tV channels in Ukraine 
wage a fierce battle for ad revenue, often by resorting 
to the commercialization and tabloidization of their 
content.



6 Problems of Post-Communism     November/December 2011

Dependence on Political Advertising. the lack of a de­
veloped advertising market and the low average income 
of the Ukrainian population make it difficult for print 
media to reap profits from sales. in consequence, Ukrai­
nian media are dependent on political advertising. since 
2000, Ukraine has held national elections almost every 
two years, and political advertising (both direct and indi­
rect) has become one of the leading sources of advertising 
money. During the 2009 presidential election campaign, 
for example, the share of political advertising during 
the last five months of the year (august–December) 
accounted for as much as 23.5 percent of all television 
advertising income in 2009.25 bearing in mind that this 
figure is based on data for direct political ads—and thus 
does not take into account the hidden advertising widely 
used by presidential contenders—one may assume that 
political advertising accounts for an even larger share of 
total tV ad revenue.26 this is an important difference 
between Ukraine and other post­communist countries. 
For example, spending on political ads in Poland dur­
ing its parliamentary and presidential elections in 2005 
accounted for only about 15 percent of the total tV ad­
vertising market.27 in mature democracies, the share of 
political advertising in media ad revenues is even lower. in 
the United states, the share of tV political advertising in 
total television ad revenues oscillates between 2.6 percent 
and 7.6 percent.28 in West European democracies like 
France, the United kingdom, and sweden, paid political 
advertising is banned or heavily restricted.29

Unfinished Privatization. two factors hinder fair market 
competition in the Ukrainian media market: unfinished 
privatization and the continued existence of state­owned 
and municipal media outlets. Ukraine has not introduced 
public service broadcasting yet. its media are essentially 
divided into two sectors: private and state­owned (includ­
ing municipal and communal media).30 Ukrainian national 
and local governments have been in no hurry to privatize 
the remaining state­owned outlets because they frequently 
use them for self­promotion and in power struggles.

the unfinished privatization of the media has inhibited 
media democratization across post­communist Central 
and Eastern Europe. the states where the media partly  
remains in the hands of national or local authorities—
albania, Macedonia, Croatia, bosnia and Herzegovina, 
Moldova, armenia, belarus, Russia, and the Central 
asian republics—are all states with low scores in the 
international press freedom rankings.31

When Viktor yushchenko became president in 2005 
after the Orange Revolution, he declared that the privati­

zation of state and municipal media was one of his major 
goals. However, no significant action followed upon these 
promising words. in 2006—fifteen years after the start of 
the post­communist transformation—as many as half of 
all newspapers and magazines in Ukraine still belonged 
to the state.32 the state also owned thirty­five television 
and radio outlets, including the nationwide Ut­1 televi­
sion channel and three radio channels.33 as of late 2011, 
the situation has not changed. 

in addition, there are still more than 100 state­owned 
newspapers, as well as more than 800 municipal news­
papers, awaiting privatization; together they constitute 
almost 22 percent of all Ukrainian periodicals.34 the 
national state owns about 4 percent of the tV and radio 
sector, on top of the nearly 815 municipal television and 
radio companies controlled by local governments.35 these 
media are used in the interests of local authorities. One of 
the most well known cases is that of the mayor of kyiv, 
leonid Chernovetsky, who has, for practical purposes, 
transformed the capital city’s media into his personal 
public relations firm.36 During the pre­term municipal 
electoral campaign in 2008, kyiv print and tV outlets 
heaped lavish praise on Chernovetsky while smearing 
his rivals’ reputations.37 similar practices are widespread 
across the county.

although state and municipally owned media are gen­
erally less popular than privately owned outlets, at least at 
the national level,38 many retain a considerable audience 
share in distant or poorly populated areas where they are 
the only media available. three state­owned nationwide 
radio channels have managed to keep a relatively large 
part of their listeners because of their exclusive access to 
a system of wire radio broadcasting traditionally popular 
in Ukraine (especially in rural areas) from soviet times.39 
the same is true for municipal newspapers, which often 
are the only papers in some rural areas.

state­owned media, whether national or local, pose 
unfair competition against privately owned print media. 
Unburdened by the need to earn money for their survival, 
they offer much lower rates to advertisers and lower prices 
for readers and subscribers, indirectly undermining the 
financial sustainability of their privately owned rivals. 
Moreover, state media wage unfair competition on the 
labor market because the salaries they offer journalists 
and, more important, their pensions are calculated accord­
ing to the public­servant scale. thus jobs at state­owned 
media—especially local print media—are considerably 
more lucrative than those offered by private media.40

Unfinished privatization poses yet another obstacle to 
the development of the media market in Ukraine; namely, 



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 7

the state­owned enterprise Ukrposhta, which dominates 
the press distribution market. Ukrposhta, a government­
controlled post office, has a monopoly on press delivery 
in some regions. thanks to its continued soviet­era 
management system, Ukrposhta is highly inefficient 
and constantly raises the prices of subscription delivery 
as well as delivery to retail outlets, thus raising barriers 
to the development of private publishers, especially in 
outlying areas.41 in addition, state authorities have been 
known to discipline unfavorable media by refusing to 
deliver publications that have criticized them.42

Foreign Investments. the state is not a good media 
manager. state and municipal newspapers are boring and 
continue to practice soviet­style journalism, while state 
radio and tV lack new equipment and technologies. the 
example of other post­communist countries that have 
managed to create a developed media market shows that 
substantial investments are needed to turn old­style pub­
lications into outlets capable of winning audiences and 
competing in a free market. 

the Czech Republic, Hungary, Poland, and the baltic 
states solved their funding problems by relying on foreign 
investments. For example, the Polish Rzeczpospolita, an 
official government daily up to 1989, became a high­
quality, high­circulation newspaper after the French firm 
socpresse bought 49 percent of its shares and poured $4.5 
million into its renewal.43

in addition to bankrolling the modernization of out­
dated communist­era media or launching new outlets to 
help diversify the market, Western businesses bring indus­
try expertise, professional management, education, and 
training. students of media and democracy often criticize 
Western media corporations in Central and Eastern Europe 
for putting profit ahead of quality,44 but they acknowledge 
that foreign owners have extensively contributed to the 
development of independent pluralist media in the region. 
For example, Miklos sükösd, of the Center for Media and 
Communications studies in Central European University 
(Hungary), believes that foreign ownership effectively 
ensured that the government would not interfere with 
Hungary’s print media, which were privatized by German 
and austrian investors.45 Marius Dragomir, media expert 
at the Open society institute and editor of the “television 
across Europe” series, claims that without Western play­
ers in the media markets of Eastern and Central Europe 
to keep the debate about media freedom alive and ease 
the legal environment concerning the media, the situation 
would have been much more problematic.46

Western investments in media have been much lower 

in Ukraine than in Poland, Hungary, or the baltic states. 
the rare exceptions include glossy magazines and the 
internet, the only type of media in Ukraine where foreign 
capital—both Western and Russian—is extensively rep­
resented. in many Central European countries (Poland, 
Czech Republic, Hungary, slovakia), Western media 
companies invest in daily and weekly newspapers, sec­
tors that are unattractive in Ukraine because of their low 
profitability. the only popular nationwide news outlet that 
ever belonged to a Western investor was Korrespondent 
magazine, whose former main owner, Jed sunden, is a 
U.s. citizen, but in april 2011 he sold his media holding, 
kP media, which included Korrespondent, to Ukrainian 
oligarch Petro Poroshenko.47 Foreign capital is also pres­
ent in the Ukrainian tV market, but it is Russians, not 
“Westerners,” who invest in Ukrainian tV channels.48 in 
general, however, Ukrainian television, which has become 
increasingly profitable since the early 2000s, is dominated 
by Ukrainian businessmen.

to be precise, Western companies did make substantial 
investments in Ukrainian tV in the late 1990s and early 
2000s, but they gradually began to leave the market, sell­
ing their shares to Ukrainian entrepreneurs. For example, 
the U.s. company story First Communications was one 
of the co­founders of iCtV (international Commercial 
television), a national tV channel, but in 2000 it sold 
the channel to the Ukrainian tycoon Viktor Pinchuk, the 
son­in­law of then­president leonid kuchma. similarly, 
the U.s. company Central European Media Enterprises 
(CME), which cofounded 1+1, one of the most popular 
Ukrainian tV channels, in 1996 and became its 100 per­
cent owner in 2008, sold the channel in early 2010 to the 
Ukrainian oligarch ihor kolomoysky.

Western investors stay away from the Ukrainian media 
market because of the lack of stable, transparent business 
regulation, the widespread corruption, and the uneasy 
relationships between the media and politicians. For 
example, the above­mentioned Jed sunden, the former 
co­owner of the kP media holding and founder of the 
leading English­language weekly Kyiv Post, was detained 
at boryspil airport in early 2000 and declared persona 
non grata. He was allowed to enter Ukraine only after 
diplomatic intervention from Washington.49

an additional barrier to foreign investors, especially 
in television, is that the main players in the broadcasting 
sector are not primarily driven by market logic. this dis­
torts market competition. the owners of Ukrainian tV 
channels are entrepreneurs, but media outlets are not an 
important source of capital for them. they see tV as a 
medium in which they can accumulate political influence  



8 Problems of Post-Communism     November/December 2011

and “convert” it into opportunities to develop or support 
their main businesses. they invest generously in their 
media holdings and fight for the high ratings that deter­
mine how much influence a channel has, but obtaining an 
(immediate) profit is not necessarily what motivates them. 
For example, Rinat akmetov’s “Ukraine” tV channel, 
which has undergone basic and expensive reorganization 
since 2005, has never turned a profit.50

this does not mean that Ukrainian media owners, espe­
cially media moguls, do not seek profits. On the contrary, 
with the development of the media market, they increas­
ingly view their media companies as profitable businesses. 
Nonetheless, they do not hesitate to pay overpriced sums 
for broadcasting licenses, invest in disproportionately ex­
pensive equipment, or take other steps that seem illogical 
from the point of view of normal market behavior. this is 
because political goals take precedence over profits. 

“External” Media Ownership. the most popular media 
in Ukraine, especially at the national level, are privately 
owned. the top five Ukrainian tV channels are all com­
mercial enterprises, whereas the state­owned Ut­1 ranks 
seventh, with an audience share of only 3.39 percent (see 
Table 1).51 the top nationwide dailies, Fakty i kommentarii, 
Argumenty i fakty, Segodnya, and Komsomolskaya pravda 
v Ukraine, are also privately owned (see Table 2).52 

What distinguishes the Ukrainian market from the 
media markets in many other post­communist countries 
of Central and Eastern Europe is the fact that the most 
prominent media owners in Ukraine are industrial and 
financial magnates with good political connections. their 
main interests are outside the media sector. three of the 
four media empires controlling the tV market in Ukraine 

belong, respectively, to Viktor Pinchuk, the founder and 
main owner of one of Ukraine’s leading steel industry 
groups; Rinat akhmetov, a coal and steel magnate and 
the country’s richest man;53 and igor kolomoysky, the 
leading partner of a banking and industrial conglomer­
ate engaged in the steel, chemical, and energy industries. 
they need access to media to influence politics and protect 
their businesses, given Ukraine’s weak state, unreliable 
institutions, and lack of rule of law. Political influence 
also may lead to commercial privileges and advantages 
as state property continues to be privatized.54

in her study of contemporary Russian media, koltsova 
distinguishes two types of ownership: “internal” and 
“external.” internal media owners confine their activities 
to media organizations and are guided mainly by their 
interest in earning a profit from their media business. 
External owners, in contrast, are “interested first of all 
in their political capital or in the development of other 
kinds of business for which they need the advertising­
propaganda resource of the mass media.”55

External ownership of media outlets constrains the 
independence and pluralism of the media because of the 
political and economic interests of their owners. koltsova 
notes that internal media owners, whose primary aim is 
profit maximization, predominantly control the financial 
aspects of their media business and never interfere in the 
area of content. this is not the case for external owners, 
for whom the media is a tool with which to realize their 
political and economic goals. they can overlook some 
financial mismanagement, but steadfastly exercise control 
over content.56

External media ownership is not common in the 
“settled” new democracies of Eastern and Central Europe. 

Table 1

Ownership of Terrestrial TV Stations (2011)

TV channel Owner
Position in Gfk broadcast  

ratings (June 2011)
Audience share  

(Gfk Ukraine, June 2011)

Inter
InterMediaGroup (Valeriy 
Khoroshkovsky) 1 15.45%

1+1 Ihor Kolomoyky Group 2 11.39%
“Ukraine” Rinat Akhmetov Group 3 9.99%
STB StarLightMedia (Viktor Pinchuk) 4 9.9%
ICTV StarLightMedia (Viktor Pinchuk) 5 8.04% 
Novy StarLightMedia (Viktor Pinchuk) 6 6.51% 
UT-1 State 7 3.39%

Source: Gfk Ukraine (June 2011); Diana Dutsyk, “Media Ownership Structure in Ukraine: Political Aspects,” in Public Service Broadcasting: 
A German-Ukrainian Exchange of Opinions. Results of the Conference on October 20th, 2010 in Cologne, Germany, ed. Olexiy Khabyuk, 
Manfred Kops (Cologne, 2010), pp. 29–40.



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 9

Media outlets in these countries are owned mostly by 
national and foreign companies for which media is the 
main business. the cases of entry of external capital into 
domestic media markets are a cause of concern among 
analysts.57 Post­communist countries with weak media 
markets (Macedonia, albania, bulgaria, Romania) tend to 
be dominated by external owners. the media in all these 
countries suffer from the interplay of economic, political, 
and media power concentrated in the hands of the same 
owners. in some cases, the owners of media conglomer­
ates specialize in the media business. in Romania, for 
example, the media landscape is a mix of outlets that are 
profit­oriented and outlets for which profits are incidental 
to protecting and promoting the economic and political 
interests of their owners.58 However, in all the post­
communist countries external ownership of media outlets 
hampers the democratic performance of the media.

ironically enough, although private ownership is con­
sidered an important condition for the independence of 
the media,59 the process of media appropriation by large 
financial­industrial groups in Ukraine was accompanied 
by a reduction of their autonomy and freedom.60 Ukrainian 
“big fish” began to seize portions of the media market in 
the mid­1990s. by 1995, interest groups that had both 
administrative decision­making power and economic 
resources began to emerge. their economic power was 
consolidated through the large­scale privatization process 
conducted by President kuchma. Ukrainian oligarchic 
clans also gradually gained ownership or control in the 
media sector.61 

this trend intensified after 1998, when a global finan­
cial crisis significantly weakened private media compa­
nies. their establishment was possible after the adoption 
of laws in 1990–1991 abolishing the Communist Party’s 
monopoly on the media and allowing private ownership 
of media organizations. if before 1998 many broadcasting 
companies functioned as conventional, middle­sized busi­
ness structures and were relatively free and independent, 
the crisis—combined with growing political pressure by 

the kuchma administration—forced them to sell their 
shares to politically and economically powerful oligarchic 
clans. Within a year or two, the main nationwide Ukrai­
nian tV channels (inter, 1+1, iCtV, tEt) fell under the 
control of industrial magnates. Most of these figures were 
members of the entourage of President kuchma—his 
son­in­law, steel­pipe tycoon Viktor Pinchuk; leaders of 
the pro­presidential social­Democratic Party of Ukraine 
(United); energy barons Viktor Medvedchuk and the 
syrkis brothers; and members of the wealthy donetski 
clan of Donbas magnates, which includes akhmetov. 
this process triggered a constant reduction of media 
independence, which in 2002 resulted in the introduction 
of censorship by means of temnyky, unofficial instructions 
issued by the kuchma administration to the main media 
outlets “recommending” what events to cover and how.

thus, oligarchs bought media outlets in the late 1990s, 
but not necessarily as financial investments. instead, they 
did so as a means of accumulating political capital and 
enhancing their personal prestige. aleksander bohutskyi, 
general director of iCtV, noted that in the 1990s owning a 
tV channel or at least a radio station was a status symbol 
for Ukrainian businessmen.62

Media­political relations changed after the Orange 
Revolution in 2004–5, which brought Viktor yushchenko 
to the presidency instead of kuchma’s designated succes­
sor, Viktor yanukovych. yushchenko canceled the practice 
of issuing temnyky and other forms of presidential control 
over the content of the media. the Orange Revolution 
elevated a new group of political elites; many of the oli­
garchs who had supported kuchma had to withdraw—at 
least temporarily—from prominent roles in parliament, 
the government, or the state administration. Oligarchs 
who owned influential media shifted their focus to the 
profit­making component of their media portfolios. by 
the early 2000s, their television companies reached a 
break­even point, if not turning a small profit. From this 
moment onward, it is fair to use the term “marketization” 
to describe the Ukrainian tV business. 

Table 2

Ownership of Top Four National Dailies (2010)
Newspaper Owner

Fakty i kommentarii Viktor Pinchuk
Argumenty i fakty Boris Lozhkin
Segodnya Rinat Akhmetov
Komsomolskaya pravda v Ukraine Boris Lozhkin, Ihor Kolomoysky 

Sources: Konrad-Adenauer-Stiftung, “Ukrainian Media Landscape—2010,” 2011, www.kas.de/ukraine/ukr/publications/23004/; Konrad-
Adenauer-Stiftung (KAS), “KAS Democracy Report 2008: Ukraine,” 2008, www.kas.de/wf/en/33.14855/.



10 Problems of Post-Communism     November/December 2011

by the early 2000s, Ukrainian tV channels had begun 
to compete for revenue and operate as conventional busi­
nesses. the weakening of state control over the media 
and the growing marketization (at least in the field of 
broadcasting) did not, however, lead to their independence 
from political and economic interests.

On the one hand, after the Orange Revolution newspa­
pers and tV channels allowed far more criticism of the 
government and leading politicians than in the kuchma 
era. On the other hand, the Ukrainian media’s dependence 
on politics (and economic interests) did not go away in 
2005; it merely changed in form. if, during kuchma’s 
presidency, the media published materials propagating the 
policies of the president and the government and remained 
silent about their misconduct because they were forced to, 
under yushchenko they began to praise political leaders 
or criticize their rivals for pay.

in the search for profits, the owners of the Ukrainian 
media did their best to attract any type of advertising. 
starting in 2006–7, jeansa (hidden advertising) became 
a very common sight in Ukrainian newspapers and on tV 
channels. incessant and fierce rivalries for political power 
between oligarchic clans conditioned the popularity of 
political jeansa, especially before elections.

During the most recent electoral campaigns (the 2006 
and 2008 parliamentary elections and the 2010 presiden­
tial elections), Ukrainian media monitoring organizations 
registered record amounts of jeansa in newspapers and 
on tV.63 in 2008 pre­paid materials accounted for up to 
80 percent of all media content.64 Media experts reported 
that before the elections the media set fixed prices not 
only for official political advertising, but also for materi­
als produced to order.65 before the 2006 parliamentary 
elections, for instance, the price for hidden political ad­
vertising on a national tV channel was 2,500 hryvnias 
(about $495) per minute, whereas a twenty­minute talk 
show on a low­rated tV channel cost 30,000 hryvnias 
(about $5,940).66 One could contact an editorial office and 
order not only a “promotional story” about a candidate or 
a “discrediting story” about the candidate’s rivals, but also 
something more significant. according to media expert 
Otar Dovzhenko, one top­rated national tV channel of­
fered a “loyalty package” guaranteeing positive coverage 
of a candidate, regular appearances of the candidate on 
the air, blockage of critical materials launched by the 
candidate’s rivals, and even the maximum reduction of 
materials about other candidates; this package could be 
purchased in 2006 for around $2–3 million.67

Ukrainian media experts have described the period 
of jeansa dominance from 2005 to 2010 as a time when 

“censorship by the authorities” was replaced with “censor­
ship by money.” after the Orange Revolution, against all 
expectations, the media did not become public watchdogs 
or platforms for debate on issues of public interest, but 
instead were merely mouthpieces for big business and 
politics.

Moreover, while the oligarchs adopted a more com­
mercial approach to programming, they continued to use 
the media for their own political schemes. the best­known 
example is the  “war” that inter tV waged against then–
prime minister yulia tymoshenko in 2009 as part of a 
conflict around the gas supply business between one of 
the channel’s owners and the prime minister’s political 
group, the so­called bloc of yulia tymoshenko.68

the “Orange period” of relative press freedom ended 
in February 2010 when Viktor yanukovych won the presi­
dency. the new president’s team implemented a return 
to centralized control over the media, as practiced under 
kuchma. However, their policy is more sophisticated in 
that it takes into account the mistakes made by kuchma’s 
advisers. For example, whereas the kuchma adminis­
tration distributed its temnyky by fax or e­mail (which 
facilitated disclosure by the media community), today’s 
government instructions are communicated to the media 
by telephone or in private to avoid leaving a paper trail. 
However, the changed character of tV news programs, 
which have become uniformly uncritical of the president 
and the ruling coalition, indicates that the content of pri­
vate media is again being orchestrated from above.

Reports by media monitoring and research organi­
zations confirm that today’s information programs in 
Ukraine are much like those in kuchma’s (and even in 
soviet) times: they are full of government propaganda 
and manipulations, and the performance of power­holders 
is either covered positively or (in the case of unpopular 
decisions) not mentioned.69 this shift in political cover­
age, affecting both state and private media, occurred 
immediately after President yanukovych came to office. 
Reporters at private tV channels reacted to the pressure 
exerted on their editorial offices by issuing public state­
ments on censorship and taking other organized actions. 
However, the industrial magnates who own the channels 
did not protest the infringement of their media indepen­
dence. as long as their main business interests (which lie 
outside the media sector) are not troubled, they readily 
adjust the editorial policies of their channels to the de­
mands of current political leaders.

External ownership of media, the predominant form 
in Ukraine, significantly hampers the independence and 
pluralism of the media. the media owned by oligarchs 



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 11

serve at best as a mouthpiece for business oligarchs 
and political groups and have little in common with the 
democratic functions of a free press. the changes that 
have taken place in Ukrainian media since yanukovych’s 
victory in the 2010 presidential elections suggest that hav­
ing the media concentrated in the hands of a few external 
owners considerably helped the yanukovych team to curb 
the relative independence of the media.

Russia experienced a similar reverse development in 
the early 2000s that established centralized state control 
over the most significant media, further suggesting that 
external media ownership may facilitate the process of 
reversing the democratization of the media in post­com­
munist countries. in the 1990s, Russia owed the relative 
pluralism and independence of its media to their owner­
ship by several oligarchs whose interests did not always 
coincide with the interests of the kremlin and who used 
their media outlets to criticize the government and further 
their economic and political goals. in the early years of 
his presidency, Vladimir Putin methodically attacked the 
media empires owned by his critics and redistributed their 
holdings among state­controlled businesses or oligarchs 
loyal to the kremlin.70 For example, Gazprom, a state­
controlled gas monopoly, acquired the popular nationwide 
NtV channel owned by Vladimir Gusinsky, whereas 
ORt, the tV channel with the widest reception area in 
Russia, passed from kremlin critic boris berezovsky to 
kremlin­connected Roman abramovich.71 these high­
profile cases cowed other independent media, which 
began to self­censor content and avoid challenging the 
regime, practices now widespread among journalists in 
Russia. today’s Russian media are obedient servants of 
the regime, manipulating public opinion in the interests 
of the kremlin.

another pernicious effect of external ownership is 
corruption, especially among journalism professionals. 
Journalists employed by external media owners become 
accustomed to pleasing their masters rather than meet­
ing the public need for information or striving to act in 
the public interest. studies of the culture of journalism 
in Russia, where external media ownership is common, 
show that journalists there perceive their profession as “a 
type of PR, working for the interests of influential groups 
and persons in politics and business.”72 Pulled into the 
clientelist orbits of their patrons, they serve particularist 
interests and not the interests of society at large.73 they 
“consider venality and professionalism to be of the same 
order” and judge fellow journalists not on the basis of 
ethics but by their ability to earn money.74 Professional 
attitudes of this kind impede the democratic transforma­

tion of the media but seem quite compatible with a reverse 
movement toward centralized control of the media.

karol Jakubowicz describes the appropriation of 
the media market by oligarchic groups in some post­
communist Central and Eastern European countries as a 
“re­monopolization.” in his view, abolition of state media 
monopolies (de­monopolization), media differentiation, 
democratization, and professionalization of journalists 
constitute the minimum of what would ensure qualitative 
change in Central and Eastern European media as com­
pared to the situation under communist rule.75 in some 
countries, such as Poland, the Czech Republic, Hungary, 
slovenia, and Estonia, the process of de­monopolization 
was relatively successful and resulted in the creation of 
a developed media market with diverse, privately owned 
outlets independent both financially and generally.76 in 
many of the former soviet republics, the media were in 
fact “re­monopolized” by media groups headed by oli­
garchs closely associated with—or part of—the political 
elite. instead of gaining independence, the media became 
dependent on political­economic elites that use the media 
for personal political and economic purposes.

Concentration of Ownership. Ukrainian media share with 
the media in other Central and East European countries a 
tendency toward concentration of media ownership. the 
major owners on the Ukrainian media market own media 
“empires” that encompass tV and radio, newspapers, and 
other kinds of outlets. Rinat akhmetov owns the high­
rating national tV channel “Ukraine,” the national daily 
Segodnya, the internet portal segodnya, a printing house 
in Vyshgorod, and a number of local media outlets in the 
Donbas. Viktor Pinchuk is the owner of four national tV 
channels—iCtV, stb, Novy, and the M1 music chan­
nel, the largest­circulation daily Fakty i kommentarii 
the publishing house Ekonomika (newspaper Delo, and 
magazines Investgazeta and Marketing Media Review), 
and other media. ihor kolomoysky owns the national 
1+1, tEt, and kino tV channels, several newspapers and 
magazines, is a co­owner of the UNiaN news agency, and 
in 2010 extended his media empire to the media holding 
Glavred, which includes several internet sites and news 
outlets.77 the broadcasting sector of the Ukrainian media 
is divided between four financial­political groups: the 
interMediaGroup group, led by khoroshkovsky, cur­
rently the head of the security service of Ukraine,78 and 
the groups owned respectively by akhmetov, Pinchuk, 
and kolomoysky.

the high concentration of the Ukrainian media mar­
ket means that several large media corporations receive 



12 Problems of Post-Communism     November/December 2011

the lion’s share of the advertising “pie.” For example, in 
2009 the advertising revenue of the national tV channels 
totaled 2.1 million hryvnias, whereas khoroshkovsky’s 
interMediaGroup (tV channels inter, NtN, k1, k2, 
and Megasport) and Pinchuk’s starlightMedia, accrued 
almost 1.6 million hryvnias. this means that just two 
media players in the Ukrainian tV market obtained 75 
percent of the total advertising revenue.79

the media market in Ukraine is subject to anti­trust 
legislation, but in practice media monopolies are not 
regulated. the government’s anti­trust agency is unable 
to effectively combat the monopolization of the media 
market.80 Ukrainian media moguls conceal their owner­
ship of the media with the help of offshore entities and 
figureheads. at the same time, there is no legal provision 
for more transparent media ownership, and attempts to 
draft such a law have, to date, not proved successful. as a 
result, the process of media concentration does not come 
up against any significant government barriers.

Media concentration is harmful for at least for two 
reasons. First, it hampers the diversification of program­
ming. in Ukraine, where the main tV channels are 
owned by four large corporations, airtime is filled with 
the same kinds of product—cheap Russian soap operas, 
american shows, Russian comedies and gala concerts, 
and national talent shows. second, it endangers political 
pluralism. this becomes obvious in situations when the 
political interests of the media owners coincide, at least 
temporarily. Under yushchenko’s presidency, the first 
alarming case of this kind took place during the kyiv 
mayoral elections in 2008. 

leonid Chernovetsky, who was seeking another term 
as mayor, was for various reasons a convenient candidate 
for the owners of all the main tV channels. No wonder, 
then, that the channels waged a campaign on his behalf. 
special “capital city” segments added to the major news 
programs did little more than advertise Chernovetsky’s 
campaign. at the same time, news programs almost never 
mentioned the candidates running against him. there was 
also no critical coverage of Chernovetsky’s performance 
in office, although his personality and his policies as 
mayor gave plenty of opportunity for such a critique (dur­
ing his first term in office, for example, Chernovetsky was 
twice denounced as “Press Enemy No. 1”). the editorial 
offices of the major national tV channels claim that they 
received strict orders “from above” (i.e., from their top 
managers or owners) to not criticize Chernovetsky. they 
were told that this order “was the decision of sharehold­
ers.”81 No journalists attempted to disobey it. the situa­
tion led Viktoria syumar, director of the institute of Mass 

information, to concede: “it was we, the journalists who 
got Chernovetsky re­elected.”82

the kyiv mayoral elections serve as proof that, even 
when state pressure is reduced, concentrated ownership 
may have grave consequences for independent, plural 
media. the whole history of media oligopoly in Ukraine, 
enriched recently by the evident strengthening of central­
ized control of the media under President yanukovych, 
argues in favor of the thesis that the concentration of 
media ownership in the weak democracies of post­soviet 
countries is an important obstacle to the democratization 
of the media.

The Russian Factor. last but not least, the strong com­
petition coming from Russian newspapers, radio, and 
tV channels weakens the Ukrainian media market and 
hampers its development. the Ukrainian versions of the 
Russian newspapers Komsomolskaya pravda, Izvestia, and 
Argumenty i fakty are very popular;83 Argumenty i fakty is 
the second most circulated newspaper in the country (see 
table 2). Russian tV channels are also popular. they are 
available in Ukraine via cable and satellite, and in some 
areas via terrestrial television (in U.s. usage, broadcast 
television). this is especially true for the eastern territories 
of Ukraine bordering with Russia and populated mostly 
by Russian­speaking inhabitants, as well as the south 
of Ukraine, also populated by Russian­speakers. in the 
Crimea, more than half the population gets its news from 
Russian tV channels.84

Products of the Russian media industry get to Ukrainian 
audiences not only via Russian tV channels. Ukrainian 
tV schedules are heavily padded with Russian serials, 
reality shows, and gala concerts. Russian soap operas and 
comedy shows are constantly among the most popular 
programs in the Ukrainian tV ratings.85 in comparison 
with the somewhat parochial domestic media product, the 
Russian tV industry offers programs of higher quality 
and variety. Ukrainian tV channels willingly purchase 
Russian programs and serials, first, because viewers like 
them, and second, because they are cheap. since they usu­
ally come to Ukraine after having recouped their costs in 
the huge Russian market, their prices are much lower than 
the prices of Ukrainian product. this unequal competition 
undermines Ukraine’s own media producers.86

the presence of a stronger media market in the neigh­
borhood that intrudes on a country’s information space 
is typical of several other post­communist countries. it 
can be found, first, in the balkan region, where the media 
of Macedonia, Montenegro, and bosnia­Herzegovina 
face strong competition from serbian and, sometimes, 



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 13

Croatian newspapers, tV, and radio, and, second, in some 
former soviet countries (Moldova, latvia, lithuania, 
Estonia), which experience the “intrusion” of Russian 
media into their markets. in all these cases, the neighbor­
ing media entering the country’s market are supported by 
a larger audience and a correspondingly larger advertising 
market, and thus compete with national producers under 
nonequal conditions.

What is special in this respect about Ukraine in com­
parison with other countries is the extraordinarily large 
scale of the neighbor’s presence in its media market. For 
example, whereas in lithuania in 2007 the share of Rus­
sian programs, tV series, movies, and talk shows in the 
broadcasting time of major tV networks ranged from 1 
percent to 31 percent,87 in Ukraine it was and continues 
to be much higher. according to the state Committee 
of television and Radio broadcasting of Ukraine, up to 
80 percent of the broadcast time of Ukrainian radio and 
tV channels is filled with non­Ukrainian product.88 the 
lion’s share is Russian product. Even more dramatic is 
the picture of the book market in Ukraine. according 
to market research ordered by the Renaissance Founda­
tion in 2007 as well as assessments by experts from the 
Ukrainian Publishers and booksellers association, about 
85 percent of the books sold in Ukraine are produced 
in Russia.89

State Mechanisms to Pressure the Media 
Market and Commercial Media
No analysis of the Ukrainian media market would be 
complete without some discussion of the role of the state. 
although state­media relations in Ukraine are unstable and 
largely depend on oligarchs who exercise influence in this 
area by taking part in parliamentary law­making or by ap­
pointing their allies to the state bodies that oversee the media, 
it is worth examining the tools for regulation of the media 
market that the Ukrainian state has at its disposal.

like several other post­communist countries, the 
Ukrainian state plays a constraining rather than enabling 
role in the development of the media market and the 
enhancement of independent, privately owned media. 
Ukraine’s foremost politicians formed their views on the 
relations between media and politics during the soviet 
epoch; they demonstrate little knowledge of or interest 
in the essence of freedom of speech and prefer to treat 
the media as servants of the political interests of power­
holders. Moreover, the state does not simply hamper the 
privatization of state­ and municipally owned media, 
leaving them at the disposal of national or local govern­

ments, but it also applies different mechanisms to control 
the commercial sector of the media.

Selectively Enforced Laws. One such mechanism is me­
dia legislation. as exploited by those who hold power, 
laws pertaining to the media are often transformed into a 
tool for disciplining disobedient media. according to the 
Report of the Moscow Media law and Policy institute 
(2007), Ukrainian media legislation is the second most 
developed, from the standpoint of legal guarantees of 
mass media freedom, among the countries of the former 
soviet Union, including the baltic states. However, the 
authorities employ legal drawbacks and loopholes to im­
pede media independence and democratic performance. 
For example, in summer 2009 the Ukrainian parliament 
amended the national criminal code to add the posses­
sion of pornography to the master list of crimes. the 
amendment made it a criminal offense to electronically or 
physically store literature, images, or other objects of “a 
pornographic nature” intended for sale or distribution, but 
does not clearly define what constitutes “a pornographic 
nature.” Human rights activists and lawyers in Ukraine 
fear that the law will be misused by the police to blackmail 
individual citizens and editorial offices.

the next shortcoming of Ukraine’s media legislation is 
that some of it is vague or contradictory, which opens up 
the possibility for arbitrary decisions by judges and regu­
latory bodies. For example, the National tV and Radio 
broadcasting Council (NtRbC) often uses the language 
quota regulations to punish broadcasters. these regula­
tions limit the amount of broadcasting in languages other 
than Ukrainian, but they are inconsistent. For example, 
article 10 of the law governing the use of languages in 
tV and radio broadcasts treats the Ukrainian quota dif­
ferently in two separate paragraphs. Whereas Paragraph 
3 requires that every non­Ukrainian film or program be 
dubbed in Ukrainian, Paragraph 4 establishes a 75 percent 
quota on Ukrainian language programming for national 
broadcasters, which means that it is acceptable that some 
non­Ukrainian programs (as much as 25 percent of total 
broadcasting time) are not dubbed.90 the inconsistency 
of these regulations gives the NtRbC an opportunity to 
enforce the law selectively.

What is more, the media legislation is frequently 
changed, which causes additional problems for me­
dia organizations and makes them vulnerable to state 
pressure. according to the konrad adenauer stiftung 
Democracy Report for 2008, Ukraine’s media law was 
modified and supplemented as many as ten times dur­
ing the preceding five years.91 in 2008, for example, the 



14 Problems of Post-Communism     November/December 2011

NtRbC introduced new provisions on production and 
language quotas in broadcasting.92 these raised the quota 
of Ukrainian­language broadcasting  from 75 percent to 
80 percent. Editorial offices were troubled, because it 
was difficult to follow the new requirements on startup: 
broadcasters calculated that to meet the new NtRbC 
demands, they had to spend an additional $200 million 
to translate foreign­language programs (mostly Russian) 
into Ukrainian.93

However, the language quota change in license provi­
sions and the subsequent NtRbC monitoring of national 
tV channels did not mean that every channel with a broad­
cast schedule that did not satisfy the 80 percent Ukrainian­
language rule was deprived of its license. Channels 1+1, 
NtN, Ukraine, and Novy, according to the NtRbC moni­
toring, did not fulfill the Ukrainian­language requirements, 
but they were not punished at all. the sanctions (or, to be 
more precise, a warning on sanctions) were received only 
by the inter channel, which was not loyal to then­president 
Victor yushchenko. as the president had de facto control 
of the NtRbC up to mid­2009, he was able to use amend­
ments to discipline broadcasters.

Regulatory and Monitoring Bodies. the institutions that 
regulate and monitor the media are another tool employed 
by the state to control the media market. Marius Dragomir, 
in his study of media reforms in post­communist Europe,94 
shows that post­communist governments employ two 
main strategies to exert influence upon media via insti­
tutions: they either adapt existing broadcasting councils 
whose real task is to regulate the activities of tV and 
radio in the name of the public good, or they establish 
new monitoring institutions similar to the censorship 
committees of the communist era.

For Ukrainian politicians, the broadcasting council 
is an important means of controlling and regulating the 
media market. the National television and Radio broad­
casting Council was created in 1994 as a public regulatory 
body, with a remit to supervise broadcasters and grant 
licenses. However, from its early days, the NtRbC was 
accused of manipulating the procedures for awarding and 
canceling tV and radio licenses to further the political 
and economic interests of its members or the political 
groups backing them. this was claimed, for example, in 
thirty lawsuits filed by journalists in 2002.95 in the first 
years of yanukovych’s presidency, the NtRbC repeat­
edly proved to be an instrument of political control over 
broadcasting. For example, in June 2010 it forwarded a 
court decision to withdraw frequencies awarded to the 
opposition­oriented channel tbi on the eve of the presi­

dential elections.96 later, in June 2011 it refused to award 
a license for satellite broadcasting to tV channel info­24, 
founded by managers and journalists of tbi.

at the time of writing this article, the licensing of 
broadcast media is a very nontransparent and shadowy 
process, just as it was in the late 1990s and early 2000s. 
according to many broadcasting managers and editors, 
the NtRbC has become the “traffic cop” of Ukraine’s 
television and radio space,97 a disparaging nickname 
given the poor reputation of its bribe­seeking namesakes 
in the Ukrainian state automotive inspection. since the 
licensing regulations are unclear and ambiguous, it is hard 
to know what conditions must be met in order to get a 
license and exactly what actions are in violation of the 
licensing requirements. besides, the NtRbC itself very 
often either fails to punish license violations or penalizes 
only arbitrarily selected violators.

this leads to a situation where practically every broad­
casting company bends the regulations to some degree. 
Consequently, the regulatory power of the NtRbC is a 
convenient tool for the punishment of dissenting broad­
casters. as Telekytyka magazine characterized the state of 
affairs, “as far as every channel is violating the law or its 
license to a certain extent, the NtRbC may be a univer­
sal tool of influence on television businesses like the tax 
administration or fire inspectors,” government agencies 
traditionally used to harass businesses.98

as mentioned previously, some post­communist states 
also influence the media through new monitoring entities 
created officially for some respectable purpose, such as 
the protection of state secrets, but in fact fulfilling the 
functions of censorship bodies.99 the recent history of 
post­communist countries brings several examples of 
such institutions: the inspection agency of state secrets 
in Uzbekistan, which reviews and approves the publica­
tion of news stories; the turkmen state Committee for the 
Protection of state secrets, which de facto screens critical 
and opposition views in the media; the state inspectorate 
to Protect the Freedom of the Press and Mass information 
at the Russian Ministry of Press and Mass information, 
which functions as a censorship body.100 in Ukraine, 
this tendency is exemplified by an institution named the 
National Expert Commission for Public Moral Protec­
tion (NEC), which is progressively becoming a powerful 
means to execute governmental control over media.

the NEC was created by the Cabinet of Ministers of 
Ukraine in November 2004 shortly before yushchenko 
was elected president. its declared aim was “to ensure the 
realization of state policies in the sphere of the protection 
of public morals.”101 the Cabinet of Ministers appoints 



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 15

the head of the NEC102 and approves the composition of 
its membership. the duties of the NEC include supervi­
sion of adherence to the law on the  Protection of Public 
Morals, monitoring of tV, radio, video, and other infor­
mation products with regard to their compliance with the 
regulations on protection of public morals, and prevention 
of the distribution of materials containing scenes of vio­
lence and pornography.103 the law on the Protection of 
Public Morals, among other things, bans the production 
and distribution of materials propagating war and hatred 
on religious or national grounds, fascism and neofascism, 
and harmful habits such as alcoholism, addiction to drugs 
or toxic substances, and smoking.

the NEC was initially conceived as an expert agency 
whose main function was to analyze media products based 
on morality guidelines, but since 2008 it has become an 
influential media­controlling body. For example, it ef­
fectively prohibited further airing of The Simpsons by 
issuing a verdict that the cartoon series might provoke 
juvenile delinquency. based on its evaluation, the National 
television and Radio broadcasting Council warned tV 
channels not to air The Simpsons under penalty of a fine or 
even license withdrawal. NEC complaints similarly led to 
the cancellation of several comedy programs and serials, 
including a Russian adaptation of the american sitcom 
Married . . . with Children. it also prohibited the screen­
ing of sacha baron Cohen’s film Bruno and seized copies 
of the Ukrainian novel The Woman of His Dreams by the 
winner of the shevchenko Prize, Oles Ulianenko.

What appears to be even more significant about the NEC 
is that its full potential has not been realized, but could be 
activated under the prevailing circumstances. the NEC is not 
independent, but is subordinate to the government and hence 
can be directly used for political purposes. the legislation 
that regulates it, the law on the Protection of Public Morals, 
contains a number of vague clauses concerning freedom of 
expression and information distribution.104 some of them run 
counter to article 10 of the European Convention on Human 
Rights.105 according to Professor Dirk Voorhoof of Ghent 
University, who carried out an expert analysis of the law for 
the Council of Europe in 2004, this legislation is unclear 
and ambiguous and has a very wide purview of application. 
Consequently, the NEC has the potential to become a true 
weapon against independent media.

Disregard for the Rule of Law and Failure 
to Protect Media Independence
a specific feature of the Ukrainian media market and the 
environment in which it exists is a profound disregard for 

the rule of law. as a result, although Ukrainian media law 
is considered to be rather liberal and well developed, it 
does not ensure the independence of commercial media 
and protect them from political pressure.106 Ukrainian 
legislation contains such advanced elements as a law on 
access to public information, legal provisions on editorial 
independence, and civil (not criminal) responsibility for 
defamation, but the democratizing effect of these laws is 
hampered by serious enforcement problems. Ukraine’s 
media laws and regulations are routinely violated by state 
officials, by media regulatory bodies, and by private media 
enterprises and their owners.

the government itself displays a disregard for the law. 
For example, in 1999 President kuchma refused to ap­
point his four members of the NtRbC because he disliked 
the members appointed by the parliament. the NtRbC, 
in consequence, was unable to function for more than a 
year—until the parliament gave in and appointed four 
other people, after which the president finally appointed 
his quota of members.107

Equally dramatic is the situation regarding parliament’s 
adherence to the law. as a case in point, in 2008–9 the term 
of office of two members of the NtRbC expired.108 they 
had both been appointed under the parliamentary quota, and 
parliament was required by law to appoint replacements 
within two months.109 but as parliament never appointed the 
new members, the “old” ones continued to serve until the 
beginning of 2010, rendering as questionable the legality 
of NtRbC actions taken during that period.

the decisions of the NtRbC are often in conflict 
with the law. Not only does it award and renew licenses 
to companies that violate licensing agreements, but it 
also tolerates the operations of unlicensed broadcasting 
companies. in 2008, the NtRbC turned a blind eye to 
a gross violation of the licensing regulations—the so­
called exchange of logos between Megasport, a national 
terrestrial sports channel, and k1, which broadcasts only 
in thirteen cities (plus cable broadcasting). the license 
holders of these channels, in fact, exchanged not only 
logos, but also frequencies and licenses. the Megasport 
channel, licensed to broadcast for a national audience, 
switched to a narrower broadcast signal, giving its place 
to k1. the NtRbC took no action against, once more 
demonstrating that it is governed not by the law but by 
other considerations.

Media companies in Ukraine also often break the law. 
the most widespread infringements by private broadcast­
ers include breaches of license agreements, exceeding 
advertising limits, and violation of language quotas. an­
other common practice of media owners and management 



16 Problems of Post-Communism     November/December 2011

is paying salaries “in envelopes,” a violation of the labor 
regulations.110 this is especially harmful for the indepen­
dence of editorial personnel and individual journalists. 
When the size of a journalist’s salary is not a matter of 
public knowledge, the manager is free to pay less.

Disregard for the law has a very negative impact on 
the independence of the media. the law serves not so 
much to protect journalists and freedom of speech as to 
punish disobedient media. Media and journalists have 
little chance to defend their rights in courts. While there 
has been somewhat less violence against journalists since 
the great public outcry about Georgiy Gongadze’s murder 
and especially since the Orange Revolution, harassment 
and intimidation are still not rare, and these crimes are 
not properly investigated.111 the most striking example is 
the lack of progress in the investigation of the Gongadze 
murder, but there are also a number of instances where 
the perpetrators of other crimes against journalists have 
not been convicted or sent to prison. according to Vik­
tor Danylov, the director of the OGO Publishing House, 
“Crimes against journalists gain broad resonance in the 
media, but actually there are no completed investigations 
and prosecution of the guilty.”112 the impunity of those 
who assault journalists has led to a state of permanent 
tension and fear among media professionals, making them 
resort to self­censorship.

karol Jakubowicz considers inadequate separation 
of powers and disregard for the law to be the two most 
characteristic features of the so­called type b countries 
(mainly former republics of the soviet Union: Moldova, 
Ukraine, Russia, etc.), as opposed to the type a countries, 
namely, the “established” new democracies of Central 
and Eastern Europe (Czech Republic, Hungary, Poland, 
slovenia, Estonia).113 in type a countries, “media wars” 
are conducted within the bounds of law, while in type 
b countries, they are carried out irrespective of existing 
laws and institutions.114 this partly explains the different 
pace of media democratization in the countries of these 
two groups. Jakubowicz claims that effective rule of law 
is an indispensable condition for the establishment of 
media independence and autonomy. it is vital that the 
legal framework designed to protect media autonomy be 
respected by the media, political circles, and the state ap­
paratus.115 Unfortunately, the current situation in Ukraine 
falls short of this demand.

Conclusion
the preceding discussion has analyzed the media market 
and media ownership in Ukraine from the standpoint of 

their impact on media independence and pluralism. it 
indicates some commonalities and differences between 
the Ukrainian media market and the media in other post­
communist Central and East European countries.

the analysis showed that the Ukrainian media system, 
like the media in Europe (and the rest of the world), are 
undergoing the processes of commercialization, tab­
loidization, and concentration of media ownership. What 
is specific to Ukraine, however, is that the concentration 
of market ownership is predominantly conditioned by 
political and not just commercial interests.

the comparison of the Ukrainian media market with 
the markets in Central and Eastern Europe showed that 
Ukrainian commercial media have much more in com­
mon with the media of south European post­communist 
countries (albania, bulgaria, Macedonia, Montenegro, 
Romania, serbia) than with the media in Poland, Hungary, 
or the Czech Republic. Compared to the “advanced” new 
democracies of Central and Eastern Europe, Ukraine 
has not managed to create a large and developed media 
market, where the high profits of media enterprises can 
ensure their independence from political interests. like 
the countries of southern Europe and some post­soviet 
countries (excluding the baltic states), Ukraine has an 
underdeveloped media market with a low advertising 
budget. as a result, most of its private media are unable 
to cut the links that make them economically dependent 
on political interests. as is also the case in the countries 
mentioned above, the Ukrainian market hosts too many 
media, further impairing both their profitability and their 
autonomy. the market “overpopulation” in all of these 
countries has essentially the same cause—media owners 
set up or maintain media businesses not in quest of finan­
cial success but to exercise political influence.

What is specific to Ukraine, however, is the pre­
dominance of oligarchs as owners of its media. these 
industrial­financial magnates are “external” to the media 
industry, because their main business interests are not in 
the media but in steel, coal, energy, banking, and other 
spheres. they see media ownership as a means to further 
their economic interests, which depend extensively on 
political decisions. they use the media to gain political 
weight in order to influence these decisions. Oligarchic 
ownership of Ukraine’s major media considerably con­
strains their autonomy. because they are politics­driven 
rather than market­driven, Ukraine’s most important 
media enterprises are anything but politically indepen­
dent. significantly, oligarchic ownership of the media 
enhances the risk of introducing centralized control over 
the media. When a media market is divided between a 



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 17

few owners highly dependent on politics, it is easier to 
get their compliance to serve a ruling political group than 
would be the case if media owners were more numerous 
and more independent. the past decade of media history 
in Russia and recent events in Ukraine give convincing 
proof of this.

the Ukrainian media market differs from media mar­
kets in Central and Eastern Europe in two other ways. 
First, the privatization of the media is still incomplete 
and thus there are a large number of state­owned and 
municipal media. second, it is in competition with the 
powerful presence of a neighboring (Russian) media 
market supported by a larger readership and a larger 
advertising budget. both these features distort market 
competition in Ukraine and reduce the sustainability of 
the majority of its players.

What is common to the media in Ukraine and such 
countries as bulgaria, serbia, Romania, or albania is 
that in all of them the state makes recurrent attempts to 
exert pressure on private media. the means of influencing 
the media market in Ukraine and these other countries 
include flawed and frequently changing media legislation 
and licensing policies, and, in addition, the widespread 
misuse of the law by the government.

an important obstacle to the development of a strong 
Ukrainian media market is the general disregard for the 
law in the country. the unhealthy situation whereby the 
law does not protect freedom of the press, but is used to 
punish of critically minded media, aggravates the condi­
tion of the national media market and restricts the inde­
pendence and pluralism of the opinions voiced in it.

Notes 
1. s. Hrvatin, l. kuèiæ, and b. Petkoviæ, Media Ownership Impact on 

Media Independence and Pluralism in Slovenia and Other Post-Socialist 
European Countries (ljubljana: Peace institute, 2004).

2. Following katrin Voltmer’s argument, we consider that the role of 
the state vis­à­vis the media is not necessarily antagonistic and lack of state 
regulation does not necessarily mean more freedom for the media. On the 
contrary, as will be shown below, a weak state unable to pass and enforce laws 
providing freedom to the mass media may be detrimental for the development 
of independent media. see katrin Voltmer, “Comparing Media systems in New 
Democracies: East Meets West,” Central European Journal of Communication 
1 (2008): 37–38.

3. karol Jakubowicz, Rude Awakening: Social and Media Change in 
Central and Eastern Europe (Cresskill, NJ: Hampton Press, 2007); karol 
Jakubowicz and Miklós  sükösd, “twelve Concepts Regarding Media system 
Evolution and Democratization in Post­Communist societies,” in Finding the 
Right Place on the Map, ed. karol Jakubowicz and Miklós sükösd (Chicago: 
intellect books, 2008), pp. 9–40; Jane l. Curry, “Eastern Europe’s Postcom­
munist Media,” in (Un)civil Societies: Human Rights and Democratic Transi-
tions in Eastern Europe and Latin America, ed. Rachel a. May, andrew k. 
Milton, Marc belanger, and Jane l. Curry (lanham, MD: lexington books, 
2005), pp. 139–61.

4. Peter Gross, Entangled Evolutions: Media and Democratization in 
Eastern Europe (Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press, 2002); 
Jakubowicz, Rude Awakening; b. Dobek­Ostrowska and M. G³owacki, ed., 

Comparing Media Systems in Central Europe: Between Commercialization and 
Politicization (Wroc³aw: Wydawnictwo Uniwersytetu Wroc³awskiego, 2008).

5. Curry, “Eastern Europe’s Postcommunist Media.” 

6. Dobek­Ostrowska and G³owacki, Comparing Media Systems; karol 
Jakubowicz, “Post­Communist Media Development in Perspective” (2005), 
available at http://library.fes.de/pdf­files/id/02841.pdf, accessed september 
21, 2011; a. Wyka, “On the Way to Dumbing Down . . . the Case of Cen­
tral Europe,” Central European Journal of Communication 1, no. 2 (2009): 
133–47.

7. Zrinjka Peruško and Helena Popoviç, “Media Concentration trends 
in Central and Eastern Europe,” in Finding the Right Place on the Map, pp. 
165–190; andrea Czepek, Melanie Hellwig, and Eva Novak, “introduction: 
structural inhibition of Media Freedom and Plurality across Europe,” in Press 
Freedom and Pluralism in Europe: Concepts and Conditions, ed. andrea 
Czepek, Melanie Hellwig, and Eva Novak (Chicago: intellect books, 2009), 
pp. 9–22.

8. Peter bajomi­lazar, “the Consolidation of Media Freedom in Post­
Communist Countries,” in Finding the Right Place on the Map, pp. 73–84.

9. ibid., p. 78.

10. alina Mungiu­Pippidi, “How Media and Politics shape Each Other 
in the New Europe,” in Finding the Right Place on the Map, pp. 87–100; 
Peter Gross, “Dances with Wolves,” in Finding the Right Place on the Map, 
pp. 125–43.

11. Quoted by Gross in “Dances with Wolves,”  p. 128.

12. Gross, Entangled Evolutions.

13. b. Petkoviæ, ed., Media Ownership and Its Impact on Media Inde-
pendence and Pluralism (ljubljana: Peace institute, 2004). see especially i. 
londo, “albania,” pp. 39–60; t. Jusiæ, “bosnia and Herzegovina,” pp. 62–92; 
V. Popova, “bulgaria,” pp. 94–117; s. Maloviæ, “Croatia,” pp. 199–140; s. 
trpevska, “Macedonia,” pp. 285–320; M. Zadrima, “Montenegro,” pp. 347–362; 
M. Preoteasa, “Romania,” pp. 403–424; D. Ðokoviæ, “serbia,” pp. 425–46; 
G. Šipoš, “slovakia,” pp. 447–462; s. Hrvatin and b. Petkoviæ, “Regional 
Overview,” pp. 9–38. 

14. the independent internet newspaper Ukrainska Pravda often criticized 
the policies of then­president leonid kuchma. Gongadze disappeared on sep­
tember 16, 2000, after he left a colleague’s apartment in kyiv. His headless 
body was discovered in a forest 40 miles away from kyiv two months later. at 
the time of writing this article, eleven years after Gongadze’s disappearance, 
the official investigation of the crime is still open.

15. a. Onufriyenko and i. Mironova, “televizionnyi rynok. komu 
prinadlezhit Ukraina” (television Market: Whom Ukraine belongs to), 
Kommersant (December 22, 2008), available at www.kommersant.ua/doc.
html?docid=1098087/, accessed september 21, 2011.

16. s. kalinina, “business sense with svetlana kalinina,” Kyiv Post (august 
21, 2009), available at www.cetv­net.com/en/press­center/media/94.shtml, 
accessed september 21, 2011.

17. ibid. 

18. Horizon Capital, “Overview of Ukrainian tV broadcasting Market,” avail­
able at www.horizoncapital.com.ua/files/sectors/Ukr.%20tV%20broadcasting 
%20Market.pdf, accessed september 21, 2011.

19. the shares of tV advertising revenues in the total advertising market 
are calculated on the basis of data provided by the all­Ukrainian advertising 
Coalition quoted in iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and 
Eurasia, 2010: Ukraine, p. 210, available at http://www.irex.org/system/files/
EE_Msi_2010_Ukraine.pdf, accessed september 21, 2011.

20. the share of newspaper advertising revenues in the total advertising 
market is calculated on the basis of data provided by the all­Ukrainian adver­
tising Coalition quoted in ibid. the data on advertising revenue shares in the 
media sector in Central and East European countries come from Z. Peruško, 
and H. Popoviç, “Media Concentration trends in Central and Eastern Europe,” 
in Finding the Right Place on the Map, p. 172.

21. Compare, for example, to newspaper circulation in Hungary (194 per 
1,000 people) or Czech Republic (89 per 1,000). see www.pressreference.com, 
accessed september 21, 2011. 

22. iREX, Media Sustainability Index.

23. Onufriyenko and Mironova, “televizionnyi rynok.” 



18 Problems of Post-Communism     November/December 2011

24. R. Filas and P. P³aneta, “Media in Poland and Public Discourse,” in 
Press Freedom and Pluralism in Europe, pp. 141–63.

25. according to the monitoring of political advertising in the 2010 presi­
dential elections conducted by the public organization telerytyka, Ukrainian 
tV channels were paid a total of 470 million hryvnias for political advertising 
in august–December 2009. see M. Zakusylo, “Zavorozheni politreklamoiu” 
(Charmed by Political advertising), Telekrytyka (January 15, 2009), avail­
able at www.telekritika.ua/spec_tk/vibor2009/2010–01–15/50439/, accessed 
september 21, 2011. the total tV advertising market in Ukraine in 2011 
was 1.94 billion hryvnias. see a. Vakaliuk and M. lazebnik, “Obyom 
reklamno­komunikatsionnogo rynka Ukrainy v 2009 godu i prognoz na 
2010 god. Ekspertnaia otsenka Vseukrainskoi reklamnoi koalitsyi” (the size 
of Ukraine’s advertising­Communication Market in 2009 and the Market 
Forecast for 2010. Expert Evaluation from the all­Ukrainian advertising 
Coalition), available at www.uapp.org/pub_analitics/8492.html, accessed 
June 25, 2011.

26. see, for example, D. Gomon, and a. Rafal, “Pochem ‘dzhinsa’ v 
Ukrainie” (How Much is “Jeansa” in Ukraine?), Segodnya (October 19, 2009), 
available at www.segodnya.ua/news/14085180.html, accessed september 21, 
2011.

27. according to the Polish marketing and sales monthly Brief, no. 1 (2006, 
p. 16), a total of 37 million z³oty was spent on political tV spots during the 
six­month parliamentary and presidential election campaigns in Poland. the 
country’s total tV advertising market in 2005 was 2.47 billion z³oty (starlink 
Media House, 2006).

28. these data for 2003–8 concern local television stations in the United 
states, which historically get around 60 percent of political ad dollars (Pew 
Research Center Project for Excellence in Journalism, The State of the News 
Media: Annual Report of American Journalism: 2009, available at www.
stateofthemedia.org/2009/narrative_localtv_economics.php, accessed June 
20, 2011).

29. Dennis W. Johnson, ed., Routledge Handbook of Political Management 
(New york: Routledge, 2009).

30. Municipal media are not treated separately because in Ukraine they 
are very close to the state­owned media in the sense of their dependence on 
government entities. For example, under Ukrainian law, municipal media can 
only be set up by local governments subordinated to the central government. 
the finances of municipal media in Ukraine are heavily dependent on local 
budgets.

31. see, for example, Freedom House, Freedom of the Press (2010), avail­
able at www.freedomhouse.org, accessed september 21, 2011.

32. Marta Dyczok, “Was kuchma’s Censorship Effective?” Europe-Asia 
Studies 58, no. 2 (2006): 215–38.

33. iREX, Media Sustainability Index (MSI) Europe and Eurasia, 2005: 
Ukraine, 2005, p. 207, available at www.irex.org/system/files/Msi05­Ukraine.
pdf, accessed september 21, 2011.

34. konrad­adenauer­stiftung, Ukrainian Media Landscape—2010, 2011, 
available at www.kas.de/ukraine/ukr/publications/23004/, accessed september 
21, 2011.

35. konrad­adenauer­stiftung, KAS Democracy Report 2008: Ukraine, 
available at www.kas.de/wf/en/33.14855, accessed september 21, 2011.

36. “aleksandr Chernenko: ‘komunalnye sMi—PP­sluzhba Chernovetsko­
go’ ” (alexander Chernenko: “the Municipal Media are Chernovetsky’s 
PR agencies”), Telekrytyka (May 6, 2008), available at www.telekritika.ua/
news/2008­05­06/38221/, accessed september 21, 2011. 

37. E. bulavka and J. shevchenko, “Rol media u kyivskykh vyborakh: 
‘Nichoho ne bachu. Nichoho be chuju. Nichoho nikomu ne skazhu’ ” (the Role 
of Media in kyiv Elections: “i Hear Nothing; i see Nothing; i say Nothing”), 
telekrytyka (May 30, 2008), available at www.telekritika.ua/media­suspilstvo/
expert/2008­05­30/38709/, accessed september 21, 2011. 

38. For example, the state­owned Ut­1 is only seventh in the broadcast 
ratings (Gfk Ukraine, June 2011).

39. V. kulyk, Dyskurs ukraïnskykh medii: Identychnosti, ideolohiï, vladni 
stosunky (the Ukrainian Media Discourse: ideologies, identities, Power Rela­
tions) (kyiv: krytyka, 2010), p. 198.

40. there are several exceptions to this rule, but they mainly concern 
popular television presenters and entertainers who get unusually high fees 
from private tV channels. 

41. see, for example, iREX, Media Sustainability Index (MSI) Europe 
and Eurasia, 2006/2007: Ukraine, 2006/2007, p. 180, available at www.irex.
org/system/files/MsiE06_ukraine.pdf, accessed september 21, 2011; iREX, 
Media Sustainability Index (MSI) Europe and Eurasia, 2008: Ukraine, 2008, 
pp. 202–3, available at www.irex.org/system/files/MsiEE08­Ukraine.pdf, ac­
cessed september 21, 2011.

42. Consider, for example, Ukrposhta’s refusal to deliver the paper Litsa 
Dniepropetrovsk because of its investigation of the mayor of Dnepropetrovsk. 
see iREX, Media Sustainability Index (MSI) Europe and Eurasia, 2008: 
Ukraine, 2008, p. 203, available at www.irex.org/system/files/MsiEE08­
Ukraine.pdf, accessed september 21, 2011. 

43. b. klimkiewicz, “Poland,” in Media Ownership and Its Impact on Me-
dia Independence and Pluralism, ed. b. Petkovic (ljubljana: Peace institute, 
2004), pp. 363–402. 

44. see, for example, angelika Wyka, “On the Way to Dumbing Down,” 
in Marius Dragomir, Fighting Legacy: Media Reform in Post-Communist 
Europe, atlantic Council of the United states senior Fellows Publication, 
pp. 35–40, available at www.acus.org/files/publication_pdfs/65/2003­08­
Fighting_legacy_Media_Reform_in_Post­Communist_Europe.pdf, accessed 
september 21, 2011 pp. 35–40; Miklos sükösd, “Democratic transformation 
and the Mass Media in Hungary: From stalinism to Democratic Consolida­
tion in Hungary,” in Democracy and the Media: A Comparative Perspective, 
ed. R. Gunther and a. Moughan (New york: Cambridge University Press, 
2000), pp. 151–52.

45. sükösd, “Democratic transformation and the Mass Media in Hungary,” 
p. 152.

46. Dragomir, Fighting Legacy, p. 40.

47. Finance.ua, “Poroshenko kupyv zhurnal ‘korespondent’ ” (Poroshenko 
Has bought Korespondent Magazine) (april 13, 2011), available at http://news.
finance.ua/ua/~/1/0/all/2011/04/13/234902/, accessed september 21, 2011. 
Until 2009, Jed sunden also owned the quality English­language newspaper 
Kyiv Post, one of the first truly independent newspapers in Ukraine. in July 
2009, he sold the paper to Mohammad Zahoor, a United kingdom citizen and 
an owner of the istil Group. in 2008, because of the economic crisis, sunden 
also closed two news outlets he had only recently founded: the metro daily 15 
Minutes and the weekly news magazine Novynar.

48. For example, 29 percent of the shares of inter, the tV channel that 
leads the Ukrainian broadcast ratings, are held by the Russian state company 
Russian Channel One. the main investor in tbi tV channel is a disgraced 
Russian oligarch, k. kagalovskii. 

49. see, for example, “Jed sunden looks back on 10 years with Kyiv 
Post and kP Publications,” Kyiv Post (October 19, 2005), available at www.
kyivpost.com/news/business/bus_general/detail/23376/, accessed september 
21, 2011.

50. E. Prodayeva, “CME: proshchaniye bermudskoj slavianki” (CME: 
Farewell of bermuda slavianka), Telekrytyka (January 26, 2010), available 
at www.telekritika.ua/telebachennya­vlasnist/2010­01­26/50669/, accessed 
september 21, 2011.

51. Gfk Ukraine (June 2011).

52. the information on the top­four Ukrainian dailies comes from konrad­
adenauer­stiftung, Ukrainian Media Landscape—2010, available at www.kas.
de/ukraine/ukr/publications/23004/, accessed september 21, 2011.

53. see “World’s billionaires list by Forbes” (March 2011), available at 
www.forbes.com/wealth/billionaires/list, accessed september 21, 2011.

54. For detailed analysis of the phenomena of oligarchs in Ukraine and 
their relationships with the state, see anders Åslund, How Ukraine Became 
a Market Economy and Democracy (Washington, DC: Peterson institute for 
international Economics, 2009). 

55. Olessia koltsova, News Media and Power in Russia (New york: Rout­
ledge, 2006), p. 75.

56. ibid.

57. V. stetka, “between a Rock and a Hard Place? Market Concentration, 
local Ownership and Media autonomy in the Czech Republic,” International 
Journal of Communication 4 (2010): 865–85.

58. iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and Eurasia, 2009: 
Romania, 2009, available at www.irex.org/programs/Msi_EUR/2009/romania.
asp, accessed september 21, 2011.



Ryabinska  Media in Post-Communist Ukraine 19

59. see, for example, John keane, The Media and Democracy (Cambridge, 
Uk: Polity Press, 1991), pp. 1–51.

60. Unfortunately, the Ukrainian situation is one more proof for the thesis 
of katrin Voltmer that in new democracies private ownership of the media 
does not ensure their independence from politics, because in the conditions 
of an underdeveloped advertising market, influential actors—politicians and 
oligarchs—purchase media outlets to control them and further their political 
interests (“Comparing Media systems in New Democracies,” p. 37).

61. For an overview of appropriation of Ukrainian media by oligarchs, 
see Dyczok, “Was kuchma’s Censorship Effective?” p. 222; kulyk, “Dyskurs 
ukraïnskykh medii,” pp. 202–6. 

62. see Onufriyenko and Mironova, “televizionnyi rynok.”

63. see, for example, s. artemenko, “Chy mozhna pokonaty ‘jeansu’ v 
ukraïnskii zhurnalistytsi?” (is it Possible to Overcome “Jeansa” in Ukrainian 
Journalism?), UNiaN (October 21, 2008), available at http://human­rights.
unian.net/ukr/detail/188608/, accessed september 21, 2011.

64. a. Poludenko, and M. semenchenko, “Jeansa i vybory” (Jeansa and 
Elections), PiK Ukraïny (November 18, 2008), available at telekritika.ua/
daidzhest/2008­11­18/42078/, accessed september 21, 2011. 

65. ibid.

66. ibid. 

67. O. Dovzhenko, “Ukrainskiye media segodnia: i¿ garema v bordel” 
(Ukrainian Media today: From Harem to brothel), Zerkalo nedeli (May 
24–30, 2008), available at www.zn.ua/1000/1550/63020/, accessed september 
21, 2011.

68. in January 2009, tymoshenko signed an agreement on gas supply with 
Russia that removed the private gas trader RosUkrEnergo from the Russian­
Ukrainian gas trade. For details, see Will Englund, “Gas Deal Disputed in 
Ukraine,” Washington Post (December 11, 2010), available at www.washing­
tonpost.com/wp­dyn/content/article/2010/12/10/aR2010121007029.html, ac­
cessed september 21, 2011. the co­owner of RosUkrEnergo, Dmytro Firtash, 
who at the time supposedly was a shareholder in the inter tV channel, used it for 
a public campaign against tymoshenko. inter newscasts sharply criticized the 
gas contracts with Russia signed by tymoshenko and accused her government 
of stealing gas from RosUkrEnergo. Dmytro Firtash, who earlier had avoided 
tV cameras, several times appeared personally on inter programs and accused 
the government of mismanagement and messing things up.

69. see, for example, academy of Ukrainian Press, “Monitoring of Politi­
cal News in December 2010–June 2011,” available at www.mediaosvita.com.
ua/sites/mediaosvita.com.ua/files/andriyche/dec­feb­apr­june.pdf, accessed 
september 21, 2011.

70. Jonathan becker, “lessons from Russia: a Neo­authoritarian Media 
system,” European Journal of Communication 19, no. 2 (2004): 139–63.

71. J. Dunn, “Where Did it all Go Wrong? Russian television in the Putin 
Era,” in The Post-Soviet Russian Media: Conflicting Signals, ed. b. beumers, 
s. Hutchings, and N. Rulyova (New york: Routledge, 2008).

72. s. Pasti, “two Generations of Contemporary Russian Journalists,” 
European Journal of Communication 20 (2005): 108.

73. N. Roudakova, “Media­Political Clientelism: lessons from anthropol­
ogy,” Media, Culture and Society 30, no. 1 (2008): 41–59.

74. Pasti, “two Generations of Contemporary Russian Journalists,” 
p. 106.

75. k. Jakubowicz, “lovebirds? the Media, the state and Politics in Central 
and Eastern Europe,” Javnost—The Public 2, no. 1 (1995): 84.

76. Jakubowicz, “Rude awakening.”

77. N. Grishchuk, “Vladeltsy mediaprostranstva” (Media space Owners), 
Marketing Media Review (June 20, 2009), available at http://mmr.net.ua/issues/
year/2009/num/13/news/1269/index.html, accessed september 21, 2011.

78. Many in Ukraine believe that Dmytro Firtash, a gas­trading billionaire, 
is a co­owner of the interMediaGroup. 

79. E. Prodayeva, “seli­vstali” (Down and Up), Telekrytyka (January 
19, 2010), available at www.telekritika.ua/media­rinok/reklamapr/comerci­
yna/2010­01­19/50512/, accessed september 21, 2011.

80. iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and Eurasia, 2009: 
Ukraine, 2009, p. 206, available at www.irex.org/system/files/EE_Msi_09_
russ_Ukraine.pdf, accessed september 21, 2011.

 81. Dovzhenko, “Ukrainskiye media segodnya.” 

 82. N. lihachova, “Zdravstvui, cenzura?” (How Do you Do, Censorship?), 
Telekrytyka (May 13, 2008), available at http://telekritika.ua/media­continent/
authorcolumn/nl/2008­05­13/38317/, accessed september 21, 2011.

 83. taras kuzio, “Ukraine: Pluralistic Media Will Ensure lively Cam­
paign,” Oxford Analytica (October 19, 2009), available at www.taraskuzio.net/
media23_files/10.pdf, accessed september 21, 2011.

 84. “topical Problems in social Relations in the aR of Crimea,” National 
Security and Defence Magazine, 5, no. 109 (2009): 53. 

 85. Weekly Ukrainian tV ratings are available at www.telekritika.ua/
page/ratings/.

 86. iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and Eurasia, 2009: 
Ukraine, 2009, p. 206, available at www.irex.org/system/files/EE_Msi_09_
russ_Ukraine.pdf, accessed september 21, 2011.

 87. the results of the lithuanian Media Content survey conducted 
by Nerijus Maliukevicius (institute of international Relations and Political 
science, University of Vilnius) in 2005–7, as quoted in N. Maliukevicius, 
“Russia’s information Policy in lithuania: the spread of soft Power or 
information Geopolitics?” Baltic Security & Defence Review 9 (2007): 
150–170.

 88. V. kaspruk, “Chy mozhlyva realna derusyfikaciia Ukraïny?” (is Real 
De­Russification of Ukraine Possible?), Radio svoboda (august 24, 2009), 
available at www.radiosvoboda.org/content/article/1806505.html?page=1 and 
x=1#relatedinfoContainer/, accessed september 21, 2011.

 89. s. khaminich and G. Pylypenko, “knyzhkovyi rynok Ukraïny v 
umovakh ekonomichnoï kryzy: stan i mozhlyvosti rozvytku” (Ukrainian books 
Market Under the Conditions of Economic Crisis: state and Opportunities 
for Development), Ekonomichnyi prostir 26 (2009), available at www.nbuv.
gov.ua/Portal/soc_Gum/Ekpr/2009_26/stati/10PDF.pdf, accessed september 
21, 2011.

 90. Zakon Ukraïny “Pro telebachennia i radiomovlennia” (stattia 10) (the 
law of Ukraine on television and Radio broadcasting [article 10]), available 
at www.ucrf.gov.ua/uk/doc/laws/1149583690/, accessed July 3, 2011.

 91. konrad­adenauer­stiftung , KAS Democracy Report 2008: Ukraine, 
2008, available at www.kas.de/wf/en/33.14855/, accessed september 21, 
2011.

 92. “Rekomendaciï shcho do vyznachennia movy program i peredach” 
(Recommendations on the Choice of language of Programs), National 
television and Radio broadcasting Council, March 26, 2008, available at 
http://nrada.gov.ua/ua/normativnydokumenty/rekomendacii.html, accessed 
september 27, 2011.

 93. “iz ukrainskogo mediaprostranstva postepenno vytestiayetsia russkii 
yazyk” (Russian language is being steadily Forced Out of Ukrainian Media 
space), Fokus (May 6, 2008), available at http://focus.ua/society/19287/, ac­
cessed september 21, 2011.

 94. Dragomir, Fighting Legacy. 

 95. For details, see www.pressreference.com/sw­Ur/Ukraine.html, ac­
cessed september 21, 2011.

 96. see, for example, “National Council Claims there Were Gross Viola­
tions During Competition for additional tV Frequencies,” Kyiv Post (June 14, 
2010), available at www.kyivpost.com/news/nation/detail/69552/, accessed 
september 21, 2011. 

 97. O. Dovzhenko, “Da poshli vy vse!” (Off with you!), telekrytyka 
(October 7, 2009), available at www.telekritika.ua/otar_col/2009­10­07/48390/, 
accessed september 21, 2011.

 98. iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and Eurasia, 2009: 
Ukraine, p. 199, available at www.irex.org/system/files/EE_Msi_09_russ_
Ukraine.pdf, accessed september 21, 2011.

 99. Dragomir, Fighting Legacy. 

100. see ibid., pp. 9–10; H. de smaele, and E. Vartanova, “Russia,” in West-
ern Broadcast Models: Structure, Conduct & Performance, ed. l. d’Haenens 
and F. saeys (berlin: Mouton de Gruyter, 2007), p. 344.

101. Zakon Ukraïny, “Pro zakhyst suspilnoii morali” (the law of Ukraine 
on Protection of Public Morals), available at http://zakon.rada.gov.ua/cgi­bin/
laws/main.cgi?nreg=1296­15/, accessed september 21, 2011.

102. this practice is illegal and results from a contradiction in the text of 



20 Problems of Post-Communism     November/December 2011

the law “On Protection of Public Morals.” article 18 of the law states that the 
membership of the NEC must be approved by the Cabinet of Ministers upon 
a submission by the head of the NEC, but that the head of the NEC is to be 
elected by the members of the NEC. 

103. Zakon Ukraïny “Pro zakhyst suspilnoii morali.”

104. see the conclusions of the round table “Mass Media and Protection 
of Public Morals: European standards in Public Morals and Child Protection,” 
in Zakon, “‘Pro zakhyst suspilnoï morali’ potrebuye znachnoï korekciï” (the 
law on Protection of Public Morals Requires significant Correction), UNiaN 
(March 24, 2010), available at http://unian.net/ukr/news/news­368994.html, 
accessed september 21, 2011.

105. ibid. 

106. see andrei Richter, “the Partial transition: Ukraine’s Post­Communist 
Media,” in Media Reform: Democratizing the Media, Democratizing the State, 
ed. M. Price, b. Rozumilowicz, and E. Verhulst (New york: Routledge, 2002); 
2007 Report of the Moscow Media Law and Policy Institute, available at www.
medialaw.ru/e_pages/laws/exussr/2007.htm, accessed september 21, 2011.

107. G. Pavlov, “Grupa kanalu iCtV kontroluie robotu Nacrady. lyst chlena 
Nacrady do sumlinnia ïï kerivnyka” (the Group of the iCtV tV Channel Con­
trols the National broadcasting Council. a letter of the Council Member to its 
Head’s Conscience), Ukraïinska Pravda (March 21, 2001), available at www.
pravda.com.ua/news/2001/03/21/2982192/, accessed september 21, 2011.

108. “instytut media prava: Chleny Nacrady, povnovazhennia jakykh zak­
inchylys, ne maiut prava braty uchast v zasidanniakh” (Media law institute: 
National Council Members Whose term of Office Expired Cannot take Part 
in the Council sessions), Telekrytyka (February, 21 2008), available at www.
telekritika.ua/news/2008­02­21/36650/, accessed september 21, 2011.

109. law on the National television and Radio broadcasting Council of 
Ukraine (art. 5), available at http://new.nrada.gov.ua/en/medialegislation/
nationaltv/1262620396.html, accessed september 5, 2011. 

110. Which means that only part of journalist salaries is official and taxed 
under the law, whereas the other part is unofficial (or shadow). 

111. see, for example, the report “temptation to Control” published by 
the Reporters Without borders organization after a visit to Ukraine on July 
19–21, 2010, available at http://en.rsf.org/iMG/pdf/_rapport_ukraine_anglais.
pdf, accessed september 21, 2011.

112. iREX, Media Sustainability Index (Msi), Europe and Eurasia, 2008: 
Ukraine, p. 194, available at www.irex.org/system/files/MsiEE08­Ukraine.
pdf, accessed september 21, 2011.

113. Jakubowicz, “Rude awakening,” p. 70.

114. by “media wars,” Jakubowicz means the ongoing struggle for 
media independence characteristic of media system transformations in post­
communist countries. 

115. karol Jakubowicz, “Public service broadcasting in Post­Communist 
Countries: Finding the Right Place on the Map” (speech delivered as the spry 
Memorial lecture, University of Montreal, November 27, 2007), available 
at www.com.umontreal.ca/spry/old/spry­kj­lec.htm, accessed september 21, 
2011.

to order reprints, call 1­800­352­2210;  
outside the United states, call 717­632­3535.



Copyright of Problems of Post-Communism is the property of M.E. Sharpe Inc. and its content may not be

copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written

permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.


